Výdej léčiv na bázi konopí bude probíhat v běžném režimu léčivých přípravků s omezením, bez zbytečných překážek i administrativní zátěže.
Ilegální konopí stojí miliony na represi a miliardy tam, kde by šlo zdanit. Je přístupnější mladistvým a nedostupné pro léčbu. Zvažme to!
Zákaz konopí nás ročně stojí zhruba 2,2 miliardy korun[15], ale nesnižuje poptávku a nevede k omezení černého trhu.[2] Proto nechrání veřejné zdraví ani nebrání prodeji konopí mladistvým. Kvůli prohibici stát z konopí nemá ani korunu a za 8 let pacientům nezajistil vhodné lékové formy.
V Kanadě, v některých státech Spojených států a v dalších zemích během posledních let došlo či aktuálně dochází k úpravám regulačního rámce zacházení s konopím pro osobní potřebu dospělých osob. V Nizozemí jsou držení i maloobchodní prodej malého množství konopí pro osobní potřebu dospělých „tolerovány” už od roku 1976. V tamní legislativě to však dosud zakotveno nebylo, což mj. způsobuje tzv. „backdoor paradox”, tedy paradoxní situaci, kdy je povoleno zákazníkovi, který „předním vchodem” vchází do obchodu, prodat konopí, ale producent, který jej prodejci „zadním vchodem” dodal, je za to nezřídka perzekuován.
Je tedy namístě vzít si ponaučení ze zahraničních zkušeností a reformovat regulaci zacházení s konopím. Odhlédneme-li od lidskoprávní roviny, je regulovaná dostupnost konopí vhodná i proto, abychom nepromeškali příležitost, jakou skýtá současný boom zemědělství, průmyslu a navazujících služeb, ke kterému v důsledku uvolňování konopné prohibice dochází i v dalších zemích Evropy i světa.
Pojmem „konopí“ jsou zde myšleny květy rostlin konopí, které jsou bez ohledu na obsah účinné látky THC návykovou látkou podle zákona o návykových látkách. Typicky jsou lidově známé též jako marihuana.
Pojem „konopné produkty“ pak pro účely tohoto dokumentu zahrnuje návykové látky „konopí extrakt a tinktura“, „pryskyřice z konopí“, izolované „látky ze skupiny tetrahydrokanabinolů“ i jakékoliv „přípravky“ ve smyslu zákona o návykových látkách, které obsahují některou z výše uvedených návykových látek, jako jsou například potraviny, kosmetické přípravky či libovolné jiné výrobky s nezanedbatelným obsahem účinných látek z konopí.
Regulací trhu s konopím ročně ušetříme miliony korun za represi a 4 miliardy[4] získáme zdaněním. Omezíme černý trh a z něj plynoucí přístup mladistvých ke konopí. Dospělým uživatelům se dostane ochrany spotřebitele, na jakou jsou zvyklí u běžných produktů.
Dva roky v případě naší účasti na vládě.
Pro živnostníky a podnikatele
Komerční nakládání s konopím se stane podnikatelskou příležitostí i mimo sektor léčivých přípravků.
Pro nás pro všechny
Legalizace konopí umožní přesměrování zdrojů orgánů činných v trestním řízení na potlačování jednání se skutečnou společenskou škodlivostí.
Pro rodiny s dětmi
Jak je vidět na základě zkušeností ze zahraničí[5], omezení nabídky konopí na černém trhu sníží jeho dostupnost pro mladistvé.
Pro veřejné finance
Vzniknou nové daňové výnosy z trhu s konopím ve výši až 4 miliardy[4] korun ročně a úspora milionů na represi, která nebude potřeba.
Výdej léčiv na bázi konopí bude probíhat v běžném režimu léčivých přípravků s omezením, bez zbytečných překážek i administrativní zátěže.
Celková bilance je výrazně kladná. Ušetříme část současných nákladů na represi, ročně získáme nové daňové výnosy v řádech miliard[4], zatímco dodatečné náklady na administrativu budou řádově nižší.
Tohle je jedna z těch nejzásadnějších otázek, na něž chceme nalézt odpověď pomocí tzv. hodnocení dopadů regulace (RIA), které v současnosti zpracováváme. Vycházíme z předpokladu, že je nutné cenu konopí pro koncové zákazníky dostat na úroveň nebo nejlépe pod úroveň cen běžných na černém trhu. Jinak se z legálního konopí stane jen luxusní zboží pro hrstku majetných a černý trh spolu se všemi negativními dopady na uživatele bude beze změny existovat dál. Předpokládáme nicméně danění nějakou novou nepřímou daní a DPH jako u dalších legálních návykových látek. Danění dosud neexistující nepřímou daní vychází z toho, že tzv. „spotřební“ daně lze v EU vybírat pouze ze zboží, které je obchodovatelné napříč celou EU, což konopí zatím není a nejspíš v dohledné době nebude. Proto vytvoříme novou daň, která bude fungovat stejně jako spotřební daně, ale nebude se tak jmenovat.
Tohle omezení jsme diskutovali ze všech stran a shodli jsme se, že tímto směrem se určitě vydat nechceme. Domníváme se, že taková omezení mají obrovský potenciál celou myšlenku legalizace zadusit hned v zárodku. Chceme přírodu různorodou a svobodnou, nikoliv jednotvárnou a geneticky označkovanou.
Je to právě naopak. Legalizace komerčního nakládání s konopím výrazně omezí černý trh, bez kterého se mladiství ke konopí nedostanou. Legální prodejny nebudou riskovat, že kvůli prodeji nezletilým přijdou o koncesi. Finance ušetřené za současnou represi použijeme k posílení prevence rizikového návykového chování, stejně jako na podporu sportu a jiného vyžití mladistvých.
Snížení cen konopí a konopných produktů je očekávaným pozitivním efektem legalizace trhu s konopím. Nižší ceny těchto produktů umožní uvalit na ně nepřímou daň při zachování zisků výrobců, distributorů a prodejců. Dostupnost konopí zvýšená nízkými cenami nebude mít na uživatele negativní vliv, naopak jim rozšíří možnosti výběru, ať už jde o formu užití, cenovou kategorii zboží nebo jakýkoliv jiný parametr.
V kanadském modelu se inspirujeme i v tom, čemu bude lepší se vyhnout. Snažíme se z tamních nedostatků poučit a věříme, že předejdeme nejen zbytečným administrativním bariérám pro vstup malých hráčů na trh, ale i překotné nadvýrobě bez možnosti odbytu nebo zbytečným průtahům na úrovni státní správy a samosprávy.
Legalizace konopí je jednou z dlouhodobých priorit Pirátů. Pokud budeme součástí nové Vlády ČR, legalizaci prosadíme rychle. Pokud ale znovu skončíme v opozici, půjde to jen velmi obtížně – překvapivě je to pořád poměrně kontroverzní téma.
Přesná podoba rámce, v němž budou občané moci pěstovat konopí pro vlastní spotřebu, teprve vyplyne z výše zmíněného RIA. V současnosti předpokládáme, že samopěstování konopí by podléhalo stejným regulacím jako tabák a technické konopí – byla by tedy možnost pěstovat bez ohlášení do určité výměry pěstební plochy. Alternativou je model používaný k regulaci samovýroby alkoholu – pěstování do určitého množství by podléhalo malé nebo žádné dani, větší množství by pak podléhalo stejné dani jako u komerčních výrobců. Tak či tak považujeme nějakou formu legalizace samopěstování za nevyhnutelnou.
Náš návrh se zdaleka netýká pouze konopí určeného ke kouření. Legalizoval by jak nakládání s rostlinou konopí a jejími částmi v každé z fází růstu, tak i neomezenou výrobu extraktů (tzn. různých typů výtažků) z konopí – tedy i hašiše.
V prvé řadě je třeba zdůraznit, že teorii konopí jako „vstupní drogy“ lze dnes již z vědeckého hlediska považovat za vyvrácenou.[9] Skutečné důvody užívání dalších drog leží ve valné většině případů v jiných, typicky psychologických nebo společenských faktorech.[10] Pirátská strana se každopádně zasazuje o racionální přístup ke všem návykovým látkám a s ohledem na to, že efektivitu současné represe vůči dalším návykovým substancím lze úspěšně zpochybnit, budeme se v budoucnosti věnovat i otázkám regulace dostupnosti těchto látek – formu přístupu a cílový stav budeme teprve volit na základě vědecké metodologie a spolupráce s experty v této oblasti.
Snaha o legalizaci konopí je částí naší obecné snahy o racionální, komplexní[7] a na datech založený přístup k problematice návykového chování a jeho prevence. Proto se zasadíme o využití alespoň části peněz získaných zdaněním trhu s konopím na programy prevence rizikového návykového chování a minimalizaci škodlivých dopadů užívání konopí i dalších psychotropních látek.
Nezanedbatelnou část našeho návrhu komerční legalizace konopí bude tvořit jasně definovaný rámec možností výroby a nakládání s konopím pro komerční účely. Tento rámec minimalizuje byrokratické a další nesmyslné překážky a vytvoří prostředí, v němž bude pro zdejší podnikatele možné na českém trhu s konopím podnikat efektivně a konkurovat i případným zahraničním subjektům.
Je třeba zdůraznit, že Nizozemí je jednou z nejbohatších zemí Evropy a pyšní se výrazně nižší mírou užívání konopí v populaci, než jakou vykazuje ČR.[11, 12] Samotná legalizace marihuany nepovede k rozšíření nabídky dalších návykových látek pro turisty. Co se týče samotného konopí a tzv. konopného turismu – ten by naopak do státní kasy přinesl další zisky a přispíval k rozvoji českého podnikání.
Kdokoliv se chce dneska dostat ke konopí, dostane se k němu bez problému. Podle statistik má zkušenost s konopím například i každý pátý chlapec a každá šestá dívka ve věku 15 let.[2] To je vlastně jeden z hlavních problémů, které se legalizací snažíme napravit. Legalizace s sebou navíc nenese vůbec žádné nové náklady, všechny potřebné kontrolní orgány už existují, legalizace jim jen trochu změní náplň práce. Zdanění prodeje konopí bude na rozdíl od neúčinné a rok od roku dražší represe[2] státní kasu penězi výrazně plnit.[4]